Ornamenty
program pro 6-7. třídu
Program pro žáky na 2. stupni ZŠ propojuje výtvarnou výchovu s předměty matematika, přírodopis, dějepis, občanská výchova a pracovní činnosti. Žáci se naučí přemýšlet v souvislostech a nebudou vnímat výtvarnou výchovu „jenom jako předmět, kde se maluje“, ale jako výuku, která umožňuje mezipředmětové propojování učiva. Povaha programu odpovídá komplexnímu náhledu na svět, využívá zkušenosti dětí a vytváří příležitost pro jejich praktické a aktivní učení.
Ve třech na sebe navazujících blocích žáci hledají a poznávají ornament v přírodě, v kultuře a v řemeslných činnostech. Pro výuku ve škole i mimo školu jsou připravené pracovní listy a další pomůcky. Vybrané pomůcky pro výuku ve škole si lze při realizaci kompletního programu s Muzeem Říčany zdarma zapůjčit. Všechny pracovní listy, interaktivní prezentace a další elektronické pomůcky jsou uvedeny v metodice, kde je popsáno jejich použití, zdarma ke stažení jsou zde.
Fotografie z programu:
- Prezentace programu Ornamenty - stručné představení programu formou prezentace
Program ke stažení včetně příloh:
- Vzdělávací program Ornamenty - metodika - kompletní verze včetně zprávy z ověření
- Ornamenty - stručná metodika - stručná verze pro pedagoga na jednotlivé lekce (včetně návodu na využití pomůcek)
- 4.1. Průvodce programem Ornamenty
- 4. 2 Hodnocení - žáci
Vždy na konci u všech témat.
- 4.3 Pracovní list Pravidelnost a souměrnost v přírodě
Tematický blok č. 1 (Ornament v přírodě)
Téma č. 1 (Pravidelnost a souměrnost v přírodě)
- 4. 4 Prezentace Hledání ornamentu v přírodě
Tematický blok č. 1 (Ornament v přírodě)
Téma č. 2 (Hledání ornamentu v přírodě)
- 4. 5 Pracovní list Laboratorní zápis
Tematický blok č. 1 (Ornament v přírodě)
Téma č. 2 (Hledání ornamentu v přírodě)
- 4. 6 Pracovní list Hledání ornamentu v přírodě
Tematický blok č. 1 (Ornament v přírodě)
Téma č. 2 (Hledání ornamentu v přírodě)
- 4. 7 Hodnocení skupinové práce
Tematický blok č. 1 (Ornament v přírodě)
Téma č. 2 (Hledání ornamentu v přírodě)
- 4. 8 Hodnocení výtvarné práce
Tematický blok č. 1 (Ornament v přírodě)
Téma č. 3 (Výtvarné práce)
- 4. 9 Puzzle - fotografie
Tematický blok č. 2 (Ornament v kultuře)
Téma č. 1 (Ornamenty ve světě a u nás)
- 4. 10 Klíčová slova Ornament v kultuře
Tematický blok č. 2 (Ornament v kultuře)
Téma č. 1 (Ornamenty ve světě a u nás)
- 4. 11 Domy na náměstí
Tematický blok č. 2 (Ornament v kultuře)
Téma č. 2 (Ornamenty v místě, kde bydlím)
- 4. 12 Visačky Badatelé v muzeu
Tematický blok č. 2 (Ornament v kultuře)
Téma č. 3 (Badatelé v muzeu)
- 4. 13 Předměty Badatelé v muzeu
Tematický blok č. 2 (Ornament v kultuře)
Téma č. 3 (Badatelé v muzeu)
- 4. 14 Téma a formy Redakce
Tematický blok č. 3 (Ornament a řemeslo)
Téma č. 2 (Redakce)
- 4. 15 Animace Ornament v přírodě
Tematický blok č. 1 (Ornament v přírodě)
Téma č. 1 (Pravidelnost a souměrnost v přírodě)
- 4. 16 Animace Ornament v kultuře
Tematický blok č. 2 (Ornament v kultuře)
Téma č. 1 (Ornamenty ve světě a u nás)
- 4. 17 Animace Ornament a řemeslo
Tematický blok č. 3 (Ornament a řemeslo)
Téma č. 1 (Mistr a učedník)
- 4. 18 Hodnocení programu
Tematický blok č. 3 (Ornament a řemeslo)
Téma č. 3 (Sborník)
- 4. 19 Fotografie sbírkových předmětů
Tematický blok č. 3 (Ornament a řemeslo)
Téma č. 3 (Sborník)
- 4. 20 Prezentace programu Ornamenty
Stručné představení programu formou prezentace.
- 5. 1 Pracovní list Pravidelnost a souměrnost v přírodě – příklad řešení
Tematický blok č. 1 (Ornament v přírodě)
Téma č. 1 (Pravidelnost a souměrnost v přírodě)
Vznik a ověření programu byly finančně podpořeny z prostředků Evropské unie.